Wednesday, August 5, 2009

Betong, Thailand

Last 2 week a go, aku satu family ngan mum+pa in-law g jln2 mkn angin kat Betong, Thailand...obersee u...xyh bwk passport seme...masuk ngn pak cik UPP (kawan Aboh), kalau nak dikire kami seme cm PATI laaa..tp kirer berdaulat la sikit kan sbb ade org pengiring...huhuhu..kalau ikutkan mang xlps pong nak masuk sbbnyer kami 3 branak mane ade passport, pastu geran kete seme mane bwk kan..dah sbb berdaulat kate kan..hahhah..seme2 tuh...ignorekan jerk..huhuh..kami check-in (hohohohoh) thru Pengkalan Hulu..

















Bagi aku biase jerk Bandar Betong ni, cm ala2 pekan Rantau Panjang jerk...yg dasat tuh, yg naik moto hanye driver jerk kene pakai helmet, pembonceng xyh pakai..kebal sungguh pale deme..

















Bile tgk signborad 'Welcome To Yala', hati aku dah xsedap dah, sbbnyer tuh kwsn bahaya, kang tgk kiter pakai tudung ade gok hok kene bedey pale..tawakal jerk laa..sbbnyer Mok nak g yg Terowong Komunis (Piya Mit Tunnel) tuh nak beli gelang gading gajah...

















Ni die tunnel komunis tuh..tp nak masuk kene bayo 50 baht..xhingin akuh masuk..sebenonyer aku takut..huhuhu..mase g sini kami jerk yg org alik melay..yg lain seme kaum kamunih nih...yg mase g beli gelang tuh tukang jual tuh ngaku die komunih..yg plg siol die ngaku die org Muo..adusss..ni nak marah ni, tmpt tumpah darah aku plak yg die ngaku dia asal..eeee..die takut nak balik melay sbb takut kene tanggap..

















Ni plak aku ngan ank dara aku berusaha gigih nak ke kedai jual gelang tuh..tinggi tmpt tuh...bile balik umh tgk balik gmbo ni baru prasan rupenyer..kasut hanees tak maching ngan baju..huhhuu..



Sepjg jln kt sane byk tol pokok duyan..yummie..yumiee...sedap duyan belah sane, sbb lemak kan...nmpak jerk pokok cm nak mampos..tp buah bergundunr2..dahan halus giler..siap kene ikat lg..hhuhuhuh

















Dah puas pusing2..tibe mase isi perut...yg tukang guide kami tuh dah familiar kt area sini, so die tau ler kt mane kedai org islam kan..tp masakan deme mang sedap woo..tetmbah tom yam cmpo tuh..eee..sodappp...

















Dah abes mkn tmpt terakhir kami pegi..ke pasar basah Betong...hanye boleh g kedai yg org2 pakai tudung jerk sbb deme jerk yg boleh speaking melay, yg muke siam tuh susah la sikit cm ayam ngan itik, deme xreti ckp melay...tp aku cm biase ler, mengeluarkan keparan aku menggunakan bahasa klnte...baru deme phm..mak+pak in-law aku gune bhs penghok mane deme phm..huhuhuh...

















On da way nak keluar border thai-malay..kami singgah kt 'no mans land' utk borong duyan...yumie..yumiee

















Lepas nmpak jerk signboard : Welcome To Malaysia' hati aku yg gundah gelana spjg kt sane terus berbunga balik..alhmdulialhhh, smpai gak kt negara yg aku cintai ni...


















**Atas permintaan Mama Rose, terpakse aku tunaikan....besooooo kan gamboooo, huhuh**

4 comments:

MamaVogue said...

Sonoknya...lagi2 durian tu..huuhuhuhu

Mama Mulan said...

xbape sronok sgt zie..sbbnyer kan kt sane xbape aman, pastu brg same jerk ngan sini..nak mntak diskaun pun susah..balik beli kt rntau pjg..lg best..hihih

** Perfect Love ** said...

wah.. dpt gak g oversea.
Bagus gak permintaan mama rose tu. selama ni gambo kecik2 je. tak puas membelek2,,, huhu

Anonymous said...

aa ni mama rose nak komplen...tak cukup besau yer. dapat LARGE lagi elok. almaklum mama rose rabun okey haha. sampe ati tak ajak haha. bukan senang nakc arik pengiring. ala mama zaza, hanees tu tak pakai apa pun comei hikhik. okeh ajer oren ngan biru. tak nampok sangat peghaknya haha